Material
adresat elevilor
Fișă individuală de
lucru
Film de Oscar - Diminuarea
anxietății legate de performanță și de evaluare
Consilier
școlar, prof. Camelia Bîrsan
Scop: diminuarea
anxietății legate de performanță și de evaluare
Vârsta:
12-18 ani
Descriere: Film
de Oscar este o tehnică pentru adolescenții care au temeri legate de
propria performanță și de evaluarea din partea celorlalți. Film de Oscar cuprinde imageria, analiza rațională și experimentul
comportamental.
Metafora: ,,La gala de
decernarea a premiilor Oscar sunt prezentate și nominalizate foarte multe filme
realizate de o echipă de profesioniști. În această gală sunt prezentate filme
de genuri diferite, incluse în categorii diferite: comedii, drame, triler,
acțiune, animații, film istoric, film străin etc. De fapt, gradul său de
unicitate și originalitate este ceea ce caracterizează deseori un film. Simplul
fapt că el există este o mare realizare.
După decernarea
premiilor Oscar, oamenii plătesc bilete la cinematograf, se duc să vadă filmele
și le evaluaeză. Le plac, le displac sau nu-i impresionează în niciun fel. Ei
prețuiesc unele filme, pe altele le critică, iar unele le sunt indiferente.
Rareori se întâmplă ca un film să fie apreciat de toată lumea. Cu toate acestea
un film odată creat și rulat în cinematografe nu poate fi schimbat, va fi
apreciat așa cum este.
Cam așa este și cu
oamenii, oamenii sunt așa cum sunt. Oamenii emit judecăți la adresa altora și
sunt rare persoanele care se bucură de apreciere pozitivă din partea tuturor.
Nimeni nu scapă de aprecierile negative ale celorlalți. Asemenea filmelor,
oamenii sunt valoroși prin ceea ce sunt. Iar faptul că sunt merituoși nu îi
impiedică pe ceilalți să-i judece sau să-i critice.”
Cerință: ,,Aș vrea să încerci să îți
imaginezi că ești un film de Oscar, ceea ce ești fără îndoială! Permite
criticile și judecățile, tolerează-le, nu încerca să te schimbi și absoarbe
totul ca un film, acceptând întru totul că nimeni nu scapă de judecata,
dezaprobarea sau criticile altora. Ce părere ai?”
Pe fișa de lucru prezentată în anexă,
adolescentul va înregistra criticile, va evalua stările emoționale, va scrie
gândurile automate și va răspunde acestora din perspectiva rațională.
Anexa
Fișa de lucru – Film de Oscar(exemplificare)
Data
|
Critica
|
Sentiment/ emoția
|
Gândul automat
|
Răspuns rațional
|
16.03
|
Prietenele mi-au criticat
hainele
|
Anxioasă,
rușinată
|
Cred că sunt lipsită de gust
|
Fiecare are propriul stil
|
02.04
|
Am avut întâlnire cu un băiat.
A spus că sunt timidă.
|
Anxioasă
|
Crede că sunt o ciudată, o speriată
|
Există mai multe moduri în care
să te porți la o întâlnire, fiecare om are dreptul să judece.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Material
adaptat după ,,Piesa de muzeu” – R. Friedberg, J.M.McClure, J.H.Garcia, Tehnici
de terapie cognitivă pentru copii și adolescenți, ASCR, Cluj Napoca, 2013.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu