În anul școlar 2017-2018, am participat la cursul de formare Life Coaching for Teachers: happy teachers for better students în Barcelona, Spania. Cursul a fost organizat de Europass, o companie cu recunoaştere internaţională în domeniul educaţiei. Participarea la curs a fost posibilă, graţie finanţării obţinute în urma selecţiei din cadrul proiectului ,,Mai puţin stres, mai mult succes”, depus de către Colegiul Tehnic ,,Iuliu Maniu” Șimleu Silvaniei, prin programul Erasmus+, la ANPCDEF.
Calitatea formării a fost una
deosebită, asigurată de Marta Mandolini, un formator cu competenţe
psiho-pedagogice şi metodico-ştiinţifice desăvârşite.
La curs au fost prezenţi, participanți din 3 ţări: România, Lituania şi Turcia.
Cursul a
fost conceput pentru a oferi o ocazie incomparabilă de a reflecta la menirea
noastră ca profesori. Până la sfârşitul cursului, am învăţat cum să stabilim graniţe sănătoase pentru a face faţă muncii excesive, cum să ne reglăm emoțiile, cum să folosim asertivitatea pentru a răspunde în mod corespunzător colegilor, elevilor şi cerinţelor familiei şi cum să ne maximizăm punctele forte pentru a gestiona eficient
timpul. Am participat la exerciții dinamice de grup,
am împărtășit experienţele într-un grup multicultural, experimentând tehnici de comunicare eficientă, tehnici de mindfulnes
cât și instrumente creative de management personal.
Pentru mine, partea cea mai atractivă a cursului a constituit-o inițierea în
mindfulness.
CE ÎNSEAMNĂ MINDFULNESS?
§
Mindfulness poate fi definită ca o
stare mentală caracterizată prin atenție sporită,
curiozitate și
acceptare a experienței momentului
prezent;
§
Starea de mindfulness poate fi activată și
dezvoltată prin metode derivate din practici spirituale
antice, care sunt studiate și adaptate de psihologia și medicina contemporană;
§
Aceste practici au fost studiate riguros și
introduse în psihologia occidentală de prof. dr. Jon
Kabat-Zinn (professor emerit, Universitatea Massachusetts);
§
În ultimii 20 de ani au fost dezvoltate numeroase
programe de reducere a stresului, de combaterea depresiei și de creștere a stării de bine, bazate pe mindfulness.
§
Faptul că suntem copleșiți de gânduri
repetitive, faptul că nu reușim să ne
concentrăm, că nu reușim să avem
relații satisfăcătoare cu
cei din jur, că suntem nemulțumiți de viața noastră sau trăim uneori un sentiment acut al izolării sau cu o frică față de viitor, sunt determinate de lipsa capacității noastre de a trăi în momentul prezent.
§
Starea de mindfulness s-a dovedit a fi baza
capacității
noastre de relaxare, creativitate și concentrare.
§
Astfel este considerăm cel mai eficient instrument
pentru o igienă mentală și emoțională zilnică, ce are efecte pozitive asupra stării noastre de funcționare globale.
BENEFICIILE PRACTICĂRII MINDFULNESS-ULUI
Reduce ruminația, adică concentrarea compulsivă a atenției
asupra unui fapt, de obicei negativ, din trecut sau viitor; reduce
reactivitatea emoțională adică intensitatea și
rapiditatea apariţiei emoţiei, ne ajută să denumim și să ne exprimăm emoțiile în mod adaptativ; crește
flexibilitatea cognitivă, capacitatea noastră de a ne adapta situațiilor din
momentul prezent, fără a ne lăsa influențați de obișnuințe și automatisme; capacitatea de concentrare- condițiile de stres crescut duc la scăderea eficienței noastre în muncă,
deoarece ne afectează memoria de lucru și
capacitatea de concentrare; crește satisfacția în relații, cu
alte cuvinte starea de
mindfulness dezvoltă
abilitatea de a răspunde bine la stresul relațional; reduce anxietatea, depresia,
stresul - cel mai important beneficiu al practicării mindfulness-ului
este faptul că oferă posibilitatea de a face alegeri mai conștiente și
asumate, în locul reacțiilor automate.
EXERCIȚII
PRACTICE DE MINDFULNESS
Mindfulness se poate practica în fiecare zi,
indiferent de activitatea desfășurată sau
locul în care te afli, poți face exerciții acasă sau la serviciu, poți face exerciții atunci
când te plimbi, când ești în autobus, când faci
sport, când mănânci, când te speli pe dinți etc.
Exercițiile de mindfulness se pot realiza și cu
elevii în cadrul ședințelor de
consigliere, începutul/sfârșitul orei
de curs, înainte de un test/evaluare, la orele de dirigenție, în timpul unor excursii etc.
Ø Într-un
loc relaxant. Așează-te confortabil pe un scaun sau
fotoliu. Poziția
corporală trebuie să fie
dreaptă(nu foarte relaxată). Poți să ții ochii
închiși sau
nu. Concentrează-ți atenția pe
respirație și respiră pe nas de câteva ori. Incearcă să identifici ce emoții, ce gânduri ai acum, ce simți în acest moment. Descrie ce simți: simți podeaua
rece, simti un miros plăcut sau
auzi ceva anume, simti cum adie un curent ușor de
aer. Folosește-ți toate
simțurile
pentru a fi în prezent aici și acum. Nu evalua
dacă îți place
sau nu ce simți, ce
vezi, ce auzi, doar observa stările, gândurile, senzațiile.
Daca îți vin în minte alte gânduri, nu îți face probleme, nu te critica, fii conștient de
gândul care a venit, salută-l și lasă-l să plece ,,salut gând…la revedere gând”. Conștientizează
că s-a întamplat asta și redirecționează-ți atenția spre
prezent. În plus, așează-ți un zâmbet pe buze.
Ø La serviciu
Când te simți copleșit de
sarcini, tensionat și obosit, sau pur și simplu
simți că ai nevoie de o pauză, oprește-te
pentru câteva secunde. Detașează-te de ceea ce faci și respiră profund de câteva ori. Concentrează-te în acele secunde doar pe respirația ta.
Observă ce simți, gândești sau
vezi – simți
tensiunea în umeri, brațe sau
picioare, ai o durere ușoară de cap, te simți
obosit. Observă și numește
aceste stări, nu uita pentru a observa trebuie
să te detașezi, tu
nu ești stările sau gândurile respective, tu doar le observi, fără să gândești că ar trebui sau nu să le simți.
Revino cu atenția pe
respirație și
continuă activitatea.
Ø Când te
speli pe dinți. Concentreaza-te pe gustul, mirosul pastei de dinți, cum
simți periuța pe fiecare dinte în parte, cum simți apa
rece în gură, sunetul
periuței în
timpul periajului, senzația pe care o au picioarele pe gresia rece din baie
sau în papucii confortabili.
Ø Când te plimbi sau când trebuie să ajungi pe jos dintr-un loc în altul.
Concentrează-te pe felul în care pășești, încearcă să simți fiecare pas, simte călcâiul cum atinge pământul, apoi întreaga talpă apoi vârful, ascultă-ți pașii și suntele
pe care le auzi, conștientizează-ți gândurile și lasă-le să vină și să plece.
Ø Când mănânci.
Mâncatul
mindfulness e una dintre tehnicile care se învață în
psihoterapia tulburarilor alimentare. Foarte des când
mâncam, ne uităm la televizor, vorbim cu
cineva, sau facem mental planurile pentru a doua zi. Concentrați-vă pe ceea ce faceți în acel
moment. Pe mirosul mâncarii, pe caldura pe care o
emană, pe aromele care se combină în miros. Gustă mâncarea și mestecă încet ca să îi simți textura
și gustul,
savurează aromele combinate, nu te grabi să o înghiți. Încearcă să descrii mental cât mai detaliat
gustul, aromele, textura și senzațiile pe care ți le dă mâncarea.
Ø Când faci
sport. Ne concentrăm atenția pe ceea ce simțim când facem o anumită
mișcare, pe felul în care simțim mușchii într-o
anumită mișcare, pe răcoarea pe
care o simțim atunci
când începem să transpirăm, pe fiecare respirație care ne aduce în corp oxigenul de care avem nevoie, în acest fel
sportul poate deveni o ocazie să ne rupem de gândurile negative, de obligațiile sau
sarcinile pe care le avem de îndeplinit.
BARCELONA – ORAȘUL ART NOUVEAU
Barcelona, probabil cel mai potrivit oraş pentru un curs de gestionare a
stresului, este unul dintre cele mai îndrăgite și relaxante orașe din Europa. Nu poţi
vorbi despre Barcelona fără să-l pomeneşti pe celebrul arhitect Antoni Gaudi,
reprezentant de seamă al curentului Art-Nouveau. Multe dintre simbolurile oraşului
sunt opera acestui genial artist, un avangardist al vremurilor sale.
Cea mai cunoscută operă a sa este Sagrada Familia, nu numai datorită
arhitecturii deosebite, dar şi a faptului ca după mai bine de o sută de ani de
la începerea sa, catedrala nu este încă terminată.
BIBLIOGRAFIE