Când copilul are febră, se plânge de dureri de burtă sau de cap, când e rănit părinţii nu ezită să consulte medicul pentru a-i administra un tratament corect. Când copilul prezintă probleme de comportament sau o indispoziţie afectivă, decizia părintelui este mai greu de luat. Oare această problemă este una trecătoare?
Din dorinţa de a-l învăţa pe
copil foarte multe comportamente pozitive apelăm la o serie de strategii, iar
în timp constatăm că unele dintre ele funcţionează în cazul copilului nostru,
altele mai puţin.
Puteţi deveni cei mai buni
specialişti în educarea copilului dacă adăugaţi la iubire şi grija pe care o
aveţi faţă de copil – cunoştinţele şi informaţiile oferite de profesionişti
(consilieri şcolari, psihologi, pedagogi).
Vă propunem câteva metode prin
care d-voastră ca părinte îl puteţi ajuta pe propriul copil să înveţe şi să
menţină anumite comportamente, precum şi modalităţi de eliminare sau reducere a
altor comportamente problematice.
TE SIMŢI PROVOCAT?
… de faptul că copilul tău nu
face ceea ce promite?
Stabilirea clară a unor reguli simple şi realiste poate fi soluţia ta. Identificaţi câteva reguli pe care doriţi să le respecte copilul dvs. Regulile trebuie să fie formulate cât mai clar, în mod pozitiv şi adaptate nivelului de dezvoltare al copilului – scrieţi sau desenaţi o listă cu reguli şi aşezaţi-le undeva la vedere.
Stabilirea clară a unor reguli simple şi realiste poate fi soluţia ta. Identificaţi câteva reguli pe care doriţi să le respecte copilul dvs. Regulile trebuie să fie formulate cât mai clar, în mod pozitiv şi adaptate nivelului de dezvoltare al copilului – scrieţi sau desenaţi o listă cu reguli şi aşezaţi-le undeva la vedere.
„Strâng jucăriile la finalul
jocului”, „Mă spăl pe mâini inainte de
fiecare masă”, „Îmi fac zilnic temele”.
Pentru ca regulile dvs. să fie
respectate este necesar să discutaţi cu copilul consecinţele respectării şi
nerespectării regulilor. Respectarea regulilor este urmată de administrarea
unei recompense. Una din cele mai apreciate recompense de către un copil
este timpul petrecut împreună cu părinţii. Astfel, dacă de exemplu copilul
refuză să se spele pe dinţi la culcare, îi vom spune că dacă se spală pe dinţi
mai repede vom avea timp sa citim două poveşti în loc de una la culcare.
Nerespectarea regulilor atrage
după sine o consecinţă negativă. Dacă în casă aveţi o regulă şi o consecinţă
cum ar fi «hainele murdare se pun în coşul de rufe» şi consecinţa nererspectării
acestei reguli este «cine nu pune hainele murdare în coşul de rufe va face
curăţenie în toată casa», foarte important este ca toţi să respecte atât regula
cât şi consecinţele, ceea ce înseamnă că nu strânge mama sau tata rufele
murdare după copii prin casă sau că regula se aplica doar în cazul copiilor. Şi
părinţii respectă acceaşi regulă fără excepţie.
Aşadar, regula îl învaţă pe copil responsabilitatea propriului
comportament, autocontrolul, astfel el va deveni autonom, responsabil şi
independent, respectându-şi promisiunile făcute.
TE SIMȚI PROVOCAT?
… de reacţiile copilului tău
şi de atitudinea ostentativă?
Copii au nevoie pentru a învaţa comportamente
să ştie ce anume au făcut bine, ce anume din comportamentul
lui este realizat în condiţii optimale. Pentru a învăţa comportamente pozitive
copilul la fel ca şi adultul are nevoie de întărire/recompensare constantă,
frecventă. Pedeapsa nu îl învaţă pe copil un comportament, ci stopează comportamentul
pentru o foarte scurtă perioadă de timp.
Recompensele pe care le
primesc de la părinţi trebuie să fie în funcţie de interesele copilului. Dacă de
exemplu copilul ne-a cerut să mergem în parc într-o zi şi nu am putut, dacă la
un moment dat dorim să stopăm un comportament nedorit al copilului îi putem
promite ca îl vom duce în parc.
Lauda poate duce la
îmbunătăţiri ale comportamentului copiilor dacă este utilizată în mod constant.
Dacă recunoşti lucrurile pozitive şi apreciezi faptele bune,
copiii tăi se vor simţi mai bine, vor fi stimulaţi şi vor căpăta încredere în
ei înşişi.
Exemplele următoare ilustrează
în ce fel puteţi folosi lauda în aprecierea comportamentului copilului
d-voastră: când vă manifestaţi aprobarea şi recunoştinţa faţă de copii, puteţi
spune: "Mulţumesc pentru telefon"; când folosiţi descrierea pozitivă,
pentru a sublinia buna purtare a copiilor, puteţi spune: "Sunt foarte
bucuros că mi-ai spus unde eşti şi de ce vei întârzia"; când motivaţi
bunul comportament al copilului, puteţi spune: "Faptul că m-ai sunat îmi
arată că pot avea încredere în tine".
Încurajarea este cel mai
frumos cadou pe care părintele poate să-l facă copilului. Încurajarea se poate
oferi în orice condiţii, nu numai pentru rezultate obţinute, ci pentru efort
depus şi îmbunatăţirea unor aspecte comportamentale. Încurajarea poate fi
exprimată prin cuvinte sau prin diverse gesturi: o bătaie prietenească pe umăr,
o îmbraţişare, o strângere de mână, un zâmbet, inclusiv tonul vocii poate fi
încurajator.
Atunci când copilul se joacă,
îşi face lecţiile sau face o activitate casnică, e bine să sesizăm întotdeauna
partea pozitivă a acestor acţiuni, oricât ar fi ea de mică. Îi putem spune, de
exemplu: ”Uite ce frumos ai scris acest cuvânt, ai putea încerca şi cu
celelalte?”.
Ajutându-l pe copil să se
focalizeze pe aspectele pozitive ale unui comportament îl ajutaţi de fapt să
identifice, să descopere singur ceea ce face el cel mai bine fără să-i spuneţi
d-voastră acest lucru şi astfel puteţi evita să recurgeţi frecvent la
sancţiuni.
TE SIMȚI PROVOCAT?
… în a încuraja copilul pentru
a manifesta mai frecvent comportamente pozitive?
Mai jos vă prezentăm câteva
sugestii de activităţi pe care le puteţi face cu copilul d-voastră şi care au
ca şi consecinţe dezvoltarea şi menţinerea comportamentelor
pozitive/dezirabile.
«Împreună cu tine» Oferă-i copilului tău în fiecare zi
momente în care să se simtă apreciat şi iubit de tine. Exprimă acest lucru în
cuvinte şi prin timpul petrecut împreună. Nu doar cantitatea de timp este
importantă, ci şi calitatea timpului petrecut alături de el. Ceea ce faceţi împreună:
povestiţi, vă jucaţi, citiţi o poveste, vă plimbaţi, îl ascultaţi ce vrea sa vă
spună despre ce a făcut cu prietenii afară sau la şcoală este foarte important
pentru copil şi îi dă sentimentul că îl apreciaţi şi iubiţi. Copilul are nevoie
să ştie că în fiecare zi petreceţi un anumit timp cu el şi pentru el.
« Consiliul familiei » Faceţi
un obicei din a avea o dată pe săptămână un moment special al familiei în care
împreună cu copiii rezolvaţi toate problemele apărute şi luaţi deciziile de
familie. În acest fel, copiii se vor simţi responsabili şi vor accepta mult mai
uşor deciziile decât dacă le impuneţi d-voastră. Astfel îi învăţaţi cum se ia o
decizie şi cum se rezolvă eficient o problemă. Cere-ţi părerea copilului pentru
rezolvarea unor probleme de familie. Copilul are nevoie să se simtă util şi
valoros în familie. Ca exerciţiu vă puteţi realiza «calendarul familiei» în
care notaţi în fiecare săptămână momentele sau lucrurile pe care le-aţi făcut
împreună, în acest mod le va fi mult mai uşor copiilor să îşi reamintească
momentele speciale petrecute. Este recomandată aceasta metodă mai ales pentru părinţii
care sunt foarte ocupaţi şi au un program de lucru prelungit.
«Oferă-i responsabilităţi
copilului tău!» Acestea îl fac să se simtă că are o contribuţie importantă: pregăteşte
masa, îngrijeşte florile, hrăneşte animalul de companie. Fiţi atent ca părinte
să oferiţi imediat feedback pozitiv pentru comportamentele pozitive pe care
le-a facut copilul d-voastră. A da feedback înseamnă a spune ceva imediat ce aţi
sesizat un comportament “Bravo! Apreciez foarte mult faptul că ai ajutat-o pe
sora ta să strangă jucariile din camera ei!”.
Ceea ce clădim acum, bine sau
rău, poate dura o viaţă!
Broșură realizată de CJRAE Sălaj
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu