miercuri, 18 martie 2020

Modelul PERMA al stării de bine


Imagini pentru modelul perma 
În zilele noastre toată lumea pare a fi în căutarea fericirii, a stării de bine. Cei mai mulți dintre noi credem că știm ce este fericirea, dar care sunt elementele reale care promovează fericirea în fiecare dintre noi?
Modelul PERMA pentru starea de bine (Flourish, 2011) a fost elaborat de către psihologul Martin Seligman, profesor de psihologie la Universitatea din Pennsylvania și măsoară cinci elemente ale stării de bine personale. Seligman consideră că aceste cinci elemente pot ajuta oamenii să ajungă la o viață împlinită, fericită și plină de sens.
P=Positive affect (Emoții pozitive);
E=Engagement (Angajament);
R=Positive relationships (Relații pozitive);
M=Meaning (Sens și semnificație);
A=Accomplisment (Realizare).



P- EMOȚII POZITIVE
Oamenii fericiți privesc trecutul cu recunoștință, sunt optimiști față de viitor și se bucură de prezent.
Pentru a te concentra pe emoții pozitive, nu trebuie doar să zâmbești, ci și să ai abilitatea de a fi optimist și de a fi conștient de trecut, prezent și viitor, într-o perspectivă pozitivă. Această viziune pozitivă asupra vieții ne poate ajuta în relații sau muncă și ne poate inspira să ne dezvoltăm personal.
În viața fiecăruia au loc momente mai fericite, dar și mai puțin fericite. Pornind de la această teorie, trebuie însă să ne concentrăm asupra minimizării șanselor de a dezvolta sentimente de anxietate sau depresie. Așadar, ar trebui să ne concentrăm asupra aspectelor importante și pozitive ale vieții.
.E –ANGAJAMENT
Se referă la ”starea de flow(flux)”, în care intrăm atunci când efectuăm o activitate de care chiar ne pasă.
Este important să găsim activități care necesită implicare maximă din partea noastră. Angajamentul în privința preocupărilor din viața de zi cu zi ne ajută să ne dezvoltăm și să fim mai fericiți. Toată lumea este diferită și toți găsim plăcere în a face anumite lucruri, indiferent dacă unii practică sport, învață să cânte la un instrument muzical, dansează, lucrează la un proiect interesant la locul de muncă sau au un hobby.
Cu toții avem nevoie de acel ceva care să ne absoarbă complet în momentul prezent, creând un „flux“ de imersiune fericită în sarcini sau activități. Acest tip de „flux“ de angajament este important pentru a ne spori inteligența, abilitățile și capacitățile emoționale.

R - RELAȚII POZITIVE
Suntem concepuți pentru a ne conecta cu ceilalți, de aceea trebuie să stabilim relații constructive cu familia, prietenii, colegii etc.
Relațiile și conexiunile sociale sunt unele dintre cele mai importante aspecte ale vieții. Oamenii au nevoi sociale care se dezvoltă prin conexiuni, dragoste, intimitate și o puternică interacțiune emoțională și fizică cu alți oameni. Crearea unor relații pozitive cu părinți, frați, colegi și prieteni este importantă pentru a împărtăși dragostea și bucuria. A avea relații puternice vă oferă sprijin în momente dificile.

M – SENS ȘI SEMNIFICAȚIE
Funcționăm optim atunci când suntem axați pe scopuri mai importante decât noi, mai mari decât persoana noastră, acestea ar putea fi voluntariatul, munca comunitară sau acțiuni umanitare.
A avea un scop și un sens este motivul pentru care fiecare dintre noi există pe acest pământ. Mai degrabă decât căutarea plăcerii și a bogăției materiale, un scop reprezintă o semnificație reală pentru viața noastră. O astfel de semnificație le dă oamenilor un motiv pentru a-și desfășura activitățile zilnice. Dacă ajungeți să înțelegeți munca pe care o faceți, vă veți putea bucura mai mult de sarcinile pe care le aveți de îndeplinit, iar astfel veți deveni mai mulțumiți și mai fericiți.

A  - REALIZARE
Scopurile și aspirațiile ne pot ajuta să înfăptuim lucruri ce ne pot oferi un sentiment de realizare. Trebuie să aveți obiective realiste, care pot fi îndeplinite, și până și doar efortul depus în atingerea acestor obiective vă poate da, deja, un sentiment de satisfacție, mândrie și împlinire, atunci când vor fi atinse. Realizările în viață sunt importante pentru prosperitate și evoluție personală.
Cum putem aplica modelul PERMA în viața de zi cu zi?
Conștientizarea importanței modelului PERMA este primul pas pentru aplicarea acestei teorii zilnic. Încercați să vă referiți la cele cinci elemente ale modelului, pentru a vă ajuta să le aplicați în fiecare aspect al vieții.
Nu uitați să gândiți într-o perspectivă pozitivă, acasă și la locul de muncă!
Găsiți lucrurile care vă fac fericiți și care vă pot face pe deplin ocupați!
Concentrați-vă pe relațiile cu familia și prietenii, găsind modalități de a vă conecta cu cei din jur, și bucurați-vă de fiecare companie!
Găsiți înțelesul vieții voastre și ceea ce vă dă un sentiment de apartenență!
Savurați realizările și depuneți efort pentru alte realizări viitoare!

EXERCIȚII PRACTICE CU ELEVI SAU PROFESORI

Modelul PERMA, poate avea aplicații practice în școală, atât cu elevii cît și cu profesorii. Exerciții bazate pe modelul PERMA, pot fi introduse în cadrul orelor de dirigenție, în excursiile clasei, în cadrul comisiilor metodice sau cercurilor pedagogice, în activități de consiliere de grup sau colective.

1.    ,,Sunt recunoscător pentru…”
Scenariul 1
Să ne exprimăm gratitudinea/recunoștința față de alții.
O persoană stă pe un scaun, întors cu spatele către ceilalți colegi(elevi/profesori), ceilalți spun pe rând persoanei aflate pe scaun, de ce sunt recunoscători față de ea/el, astfel ,,Sunt recunoscător pentru (numele), deoarece tu …(m-ai ajutat să rezolv o problemă mai dificilă, ai stat de vorbă cu mine ieri când am avut nevoie, mi-ai oferit un sfat bun saptămâna trecută,
m-ai dus cu mașina acasă etc.)
O altă modalitate de a ne exprima recunoștința/ gratitudinea față de alții(colegi/familie etc) se poate realiza prin intermediul mesajelor scrise lăsate pe bancă sau pe birou în aceeași manieră.
Scenariul 2
Să ne exprimăm gratitudinea/recunoștința față de ce avem.
În cadrul orei de dirigenție se vizionează materiale video în care se prezintă sisteme educaționale din țări subdezvoltate, după care li se cere elevilor să-și exprime recunoștința față de societatea în care trăiesc. În acest fel își vor forma o percepție pozitivă asupra vieții și își vor întări motivația pentru învățare.

2.    ,,Am o problemă, caut rezolvare!”
Scenariu
Să solicităm ajutorul celorlalți într-o problemă care ne preocupă.
Clasa/grupul de elevi sau profesori se divide în grupuri mai mici de 3-4 persoane, fiecare participant se gândește la o problemă care îl/o preocupă, la care nu reușește să găsească singur soluții. Fiecare persoană din grup trebuie să identifice 3 soluții la problema prezentată. Fiecare participant din grupul restrâns va trebui să găsească 3 soluții pentru fiecare membru al grupului mic și să primescă soluții de la fiecare. Soluțiile oferite trebuie să fie pertinente, realizabile, să poată fi aplicate, pot deasemenea să fie amuzante sau cât se poate de serioase. La sfârșitul exercițiului, fiecare participant va avea mai multe soluții pe care le va analiza, va identifica soluțiile încercate deja și va încerca să le pună în practică pe celelalte în funcție de posibilități.
Ex. ,,Aproape niciodată nu îmi termin treaba la serviciu iar după masa trebuie să finalizez sarcini de serviciu acasă, spre nemulțumirea familiei mele”, ,,Vreau să mai slăbesc 5 kg și nu știu ce să mai fac!”, ,,Nu știu cum să învăț ca să înțeleg mai bine informațiile!” etc.
Aceste exerciții întăresc coeziunea grupului, crează realții pozitive bazate pe respect și încredere reciprocă.

Anexa ,,Am o problemă, caut rezolvare!”
SOLUȚIA
1
2
3
PERSOANA 1



PERSOANA 2



PERSOANA 3



PERSOANA 4




3.    ,,Gratitude fan – Evantaiul recunoștinței”
Exercițiul se aplică la finalul unei activități de grup mai complexe (proiect, curs, etc.).
Scenariu
Participanții, elevi/ studenți/ profesori, primesc  câte o coală de hârtie pe care o pliază sub forma unui evantai. Fiecare participant își personalizează propriul evantai pe primul pliu printr-un desen, colaj, citat, etc. menționându-și deasemenea și numele și/sau prenumele. Evantaiul fiecăruia trece pe la toți membrii grupului, aceștia având datoria de a scrie pe un pliu un mesaj pozitiv de gratitudine față de persoana căreia îi aparține evantaiul. În acest fel, fiecare își va întări percepția pozitivă asupra grupului din care a făcut parte.
Bibliografie:
Martin E.P. Seligman, Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being, Free Press, New York, 2011;

***Notițe curs, Life coaching for teachers: happy teachers for better students - ERASMUS+, Barcelona, 2018

***https://positivepsychologyprogram.com/perma-model/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu