În zilele noastre toată
lumea pare a fi în căutarea fericirii, a stării de bine. Cei mai mulți dintre noi credem că știm ce este fericirea, dar
care sunt elementele reale care promovează fericirea în fiecare dintre noi?
Modelul PERMA pentru starea de bine (Flourish, 2011) a fost elaborat
de către psihologul Martin Seligman, profesor de psihologie la Universitatea
din Pennsylvania și măsoară cinci elemente ale stării de bine personale. Seligman consideră că aceste cinci elemente pot
ajuta oamenii să ajungă la o viață împlinită, fericită și plină de sens.
P=Positive affect (Emoții
pozitive);
E=Engagement (Angajament);
R=Positive relationships (Relații
pozitive);
M=Meaning (Sens și semnificație);
A=Accomplisment (Realizare).
P-
EMOȚII POZITIVE
Oamenii fericiți
privesc trecutul cu recunoștință, sunt optimiști față de viitor și se bucură de
prezent.
Pentru a te concentra pe emoții pozitive, nu trebuie doar să
zâmbești, ci și să ai abilitatea de a fi optimist și de a fi conștient de
trecut, prezent și viitor, într-o perspectivă pozitivă. Această viziune
pozitivă asupra vieții ne poate ajuta în relații sau muncă și ne poate inspira
să ne dezvoltăm personal.
În viața fiecăruia au loc momente mai fericite, dar și mai puțin
fericite. Pornind de la această teorie, trebuie însă să ne concentrăm asupra
minimizării șanselor de a dezvolta sentimente de anxietate sau depresie.
Așadar, ar trebui să ne concentrăm asupra aspectelor importante și pozitive ale
vieții.
.E –ANGAJAMENT
Se referă la ”starea de
flow(flux)”, în care intrăm atunci când efectuăm o activitate de care chiar ne
pasă.
Este important să găsim activități care necesită implicare maximă
din partea noastră. Angajamentul în privința preocupărilor din viața de zi cu
zi ne ajută să ne dezvoltăm și să fim mai fericiți. Toată lumea este diferită
și toți găsim plăcere în a face anumite lucruri, indiferent dacă unii practică
sport, învață să cânte la un instrument muzical, dansează, lucrează la un
proiect interesant la locul de muncă sau au un hobby.
Cu toții avem nevoie de acel ceva care să ne absoarbă complet în
momentul prezent, creând un „flux“ de imersiune fericită în sarcini sau
activități. Acest tip de „flux“ de angajament este important pentru a ne spori
inteligența, abilitățile și capacitățile emoționale.
R - RELAȚII POZITIVE
Suntem concepuți pentru
a ne conecta cu ceilalți, de aceea trebuie să stabilim relații constructive cu
familia, prietenii, colegii etc.
Relațiile și conexiunile sociale sunt unele dintre cele mai
importante aspecte ale vieții. Oamenii au nevoi sociale care se dezvoltă prin
conexiuni, dragoste, intimitate și o puternică interacțiune emoțională și
fizică cu alți oameni. Crearea unor relații pozitive cu părinți, frați, colegi
și prieteni este importantă pentru a împărtăși dragostea și bucuria. A avea
relații puternice vă oferă sprijin în momente dificile.
M – SENS ȘI SEMNIFICAȚIE
Funcționăm optim atunci
când suntem axați pe scopuri mai importante decât noi, mai mari decât persoana
noastră, acestea ar putea fi voluntariatul, munca comunitară sau acțiuni
umanitare.
A avea un scop și un sens este
motivul pentru care fiecare dintre noi există pe acest pământ. Mai degrabă
decât căutarea plăcerii și a bogăției materiale, un scop reprezintă o
semnificație reală pentru viața noastră. O astfel de semnificație le dă
oamenilor un motiv pentru a-și desfășura activitățile zilnice. Dacă ajungeți să
înțelegeți munca pe care o faceți, vă veți putea bucura mai mult de sarcinile
pe care le aveți de îndeplinit, iar astfel veți deveni mai mulțumiți și mai
fericiți.
A - REALIZARE
Scopurile și aspirațiile ne pot
ajuta să înfăptuim lucruri ce ne pot oferi un sentiment de realizare. Trebuie
să aveți obiective realiste, care pot fi îndeplinite, și până și doar efortul
depus în atingerea acestor obiective vă poate da, deja, un sentiment de
satisfacție, mândrie și împlinire, atunci când vor fi atinse. Realizările în
viață sunt importante pentru prosperitate și evoluție personală.
Cum putem aplica modelul PERMA în viața de zi cu
zi?
Conștientizarea importanței modelului PERMA este primul pas pentru
aplicarea acestei teorii zilnic. Încercați să vă referiți la cele cinci
elemente ale modelului, pentru a vă ajuta să le aplicați în fiecare aspect al
vieții.
Nu uitați să gândiți într-o
perspectivă pozitivă, acasă și la locul de muncă!
Găsiți lucrurile care vă
fac fericiți și care vă pot face pe deplin ocupați!
Concentrați-vă pe relațiile
cu familia și prietenii, găsind modalități de a vă conecta cu cei din jur, și bucurați-vă
de fiecare companie!
Găsiți înțelesul vieții
voastre și ceea ce vă dă un sentiment de apartenență!
Savurați realizările și
depuneți efort pentru alte realizări viitoare!
EXERCIȚII PRACTICE CU
ELEVI SAU PROFESORI
Modelul PERMA, poate avea aplicații practice în școală, atât cu
elevii cît și cu profesorii. Exerciții bazate pe modelul PERMA, pot fi introduse
în cadrul orelor de dirigenție, în excursiile clasei, în cadrul comisiilor
metodice sau cercurilor pedagogice, în activități de consiliere de grup sau
colective.
1. ,,Sunt recunoscător
pentru…”
Scenariul 1
Să ne exprimăm
gratitudinea/recunoștința față de alții.
O persoană stă pe un scaun, întors cu spatele către ceilalți
colegi(elevi/profesori), ceilalți spun pe rând persoanei aflate pe scaun, de ce
sunt recunoscători față de ea/el, astfel ,,Sunt recunoscător pentru (numele),
deoarece tu …(m-ai ajutat să rezolv o problemă mai dificilă, ai stat de vorbă
cu mine ieri când am avut nevoie, mi-ai oferit un sfat bun saptămâna trecută,
m-ai dus cu mașina acasă etc.)
O altă modalitate de a ne exprima recunoștința/ gratitudinea față de
alții(colegi/familie etc) se poate realiza prin intermediul mesajelor scrise
lăsate pe bancă sau pe birou în aceeași manieră.
Scenariul 2
Să ne exprimăm gratitudinea/recunoștința
față de ce avem.
În cadrul orei de dirigenție se vizionează materiale video în care
se prezintă sisteme educaționale din țări subdezvoltate, după care li se cere
elevilor să-și exprime recunoștința față de societatea în care trăiesc. În
acest fel își vor forma o percepție pozitivă asupra vieții și își vor întări
motivația pentru învățare.
2.
,,Am
o problemă, caut rezolvare!”
Scenariu
Să
solicităm ajutorul celorlalți într-o problemă care ne preocupă.
Clasa/grupul de elevi sau profesori
se divide în grupuri mai mici de 3-4 persoane, fiecare participant se gândește
la o problemă care îl/o preocupă, la care nu reușește să găsească singur
soluții. Fiecare persoană din grup trebuie să identifice 3 soluții la problema
prezentată. Fiecare participant din grupul restrâns va trebui să găsească 3
soluții pentru fiecare membru al grupului mic și să primescă soluții de la
fiecare. Soluțiile oferite trebuie să fie pertinente, realizabile, să poată fi
aplicate, pot deasemenea să fie amuzante sau cât se poate de serioase. La sfârșitul
exercițiului, fiecare participant va avea mai multe soluții pe care le va
analiza, va identifica soluțiile încercate deja și va încerca să le pună în
practică pe celelalte în funcție de posibilități.
Ex. ,,Aproape niciodată nu îmi
termin treaba la serviciu iar după masa trebuie să finalizez sarcini de
serviciu acasă, spre nemulțumirea familiei mele”, ,,Vreau să mai slăbesc 5 kg
și nu știu ce să mai fac!”, ,,Nu știu cum să învăț ca să înțeleg mai bine
informațiile!” etc.
Aceste exerciții întăresc coeziunea
grupului, crează realții pozitive bazate pe respect și încredere reciprocă.
Anexa
,,Am o problemă, caut rezolvare!”
SOLUȚIA
|
1
|
2
|
3
|
PERSOANA 1
|
|||
PERSOANA 2
|
|||
PERSOANA 3
|
|||
PERSOANA 4
|
3.
,,Gratitude
fan – Evantaiul recunoștinței”
Exercițiul se aplică la
finalul unei activități de grup mai complexe (proiect, curs, etc.).
Scenariu
Participanții, elevi/
studenți/ profesori, primesc câte o
coală de hârtie pe care o pliază sub forma unui evantai. Fiecare participant
își personalizează propriul evantai pe primul pliu printr-un desen, colaj, citat,
etc. menționându-și deasemenea și numele și/sau prenumele. Evantaiul fiecăruia
trece pe la toți membrii grupului, aceștia având datoria de a scrie pe un pliu un mesaj pozitiv de
gratitudine față de persoana căreia îi aparține evantaiul. În acest fel,
fiecare își va întări percepția pozitivă asupra grupului din care a făcut
parte.
Bibliografie:
Martin E.P.
Seligman, Flourish: A Visionary New
Understanding of Happiness and Well-being, Free Press, New York, 2011;
***Notițe curs, Life coaching for teachers: happy teachers for better students - ERASMUS+, Barcelona, 2018
***https://positivepsychologyprogram.com/perma-model/
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergere