miercuri, 18 martie 2020

CUM ÎMI DISCIPLINEZ POZITIV COPILUL? Faţă în faţă cu NU – urile copilului

 


 




    





  
    Când copilul are febră, se plânge de dureri de burtă sau de cap, când e rănit părinţii nu ezită să consulte medicul pentru a-i administra un tratament corect. Când copilul prezintă probleme de comportament sau o indispoziţie afectivă, decizia părintelui este mai greu de luat. Oare această problemă este una trecătoare?
Din dorinţa de a-l învăţa pe copil foarte multe comportamente pozitive apelăm la o serie de strategii, iar în timp constatăm că unele dintre ele funcţionează în cazul copilului nostru, altele mai puţin.
Puteţi deveni cei mai buni specialişti în educarea copilului dacă adăugaţi la iubire şi grija pe care o aveţi faţă de copil – cunoştinţele şi informaţiile oferite de profesionişti (consilieri şcolari, psihologi, pedagogi).
Vă propunem câteva metode prin care d-voastră ca părinte îl puteţi ajuta pe propriul copil să înveţe şi să menţină anumite comportamente, precum şi modalităţi de eliminare sau reducere a altor comportamente problematice.

 TE  SIMŢI PROVOCAT?
… de faptul că copilul tău nu face ceea ce promite?     
             Stabilirea clară a unor reguli simple şi realiste poate fi soluţia ta. Identificaţi câteva reguli pe care doriţi să le respecte copilul dvs. Regulile trebuie să fie formulate cât mai clar, în mod pozitiv şi adaptate nivelului de dezvoltare al copilului – scrieţi sau desenaţi o listă cu reguli şi aşezaţi-le undeva la vedere.
„Strâng jucăriile la finalul jocului”,  „Mă spăl pe mâini inainte de fiecare masă”, „Îmi fac zilnic temele”.
Pentru ca regulile dvs. să fie respectate este necesar să discutaţi cu copilul consecinţele respectării şi nerespectării regulilor. Respectarea regulilor este urmată de administrarea unei recompense. Una din cele mai apreciate recompense de către un copil este timpul petrecut împreună cu părinţii. Astfel, dacă de exemplu copilul refuză să se spele pe dinţi la culcare, îi vom spune că dacă se spală pe dinţi mai repede vom avea timp sa citim două poveşti în loc de una la culcare.
Nerespectarea regulilor atrage după sine o consecinţă negativă. Dacă în casă aveţi o regulă şi o consecinţă cum ar fi «hainele murdare se pun în coşul de rufe» şi consecinţa nererspectării acestei reguli este «cine nu pune hainele murdare în coşul de rufe va face curăţenie în toată casa», foarte important este ca toţi să respecte atât regula cât şi consecinţele, ceea ce înseamnă că nu strânge mama sau tata rufele murdare după copii prin casă sau că regula se aplica doar în cazul copiilor. Şi părinţii respectă acceaşi regulă fără excepţie.
            Aşadar, regula îl învaţă pe copil responsabilitatea propriului comportament, autocontrolul, astfel el va deveni autonom, responsabil şi independent, respectându-şi promisiunile făcute.

 
TE SIMȚI PROVOCAT?
… de reacţiile copilului tău şi de atitudinea ostentativă?       
             Copii au nevoie pentru a învaţa comportamente să  ştie ce anume au făcut bine, ce anume din comportamentul lui este realizat în condiţii optimale. Pentru a învăţa comportamente pozitive copilul la fel ca şi adultul are nevoie de întărire/recompensare constantă, frecventă. Pedeapsa nu îl învaţă pe copil un comportament, ci stopează comportamentul pentru o foarte scurtă perioadă de timp.
Recompensele pe care le primesc de la părinţi trebuie să fie în funcţie de interesele copilului. Dacă de exemplu copilul ne-a cerut să mergem în parc într-o zi şi nu am putut, dacă la un moment dat dorim să stopăm un comportament nedorit al copilului îi putem promite ca îl vom duce în parc.
Lauda poate duce la îmbunătăţiri ale comportamentului copiilor dacă este utilizată în mod constant. Dacă recunoşti lucrurile pozitive şi apreciezi faptele bune, copiii tăi se vor simţi mai bine, vor fi stimulaţi şi vor căpăta încredere în ei înşişi.
Exemplele următoare ilustrează în ce fel puteţi folosi lauda în aprecierea comportamentului copilului d-voastră: când vă manifestaţi aprobarea şi recunoştinţa faţă de copii, puteţi spune: "Mulţumesc pentru telefon"; când folosiţi descrierea pozitivă, pentru a sublinia buna purtare a copiilor, puteţi spune: "Sunt foarte bucuros că mi-ai spus unde eşti şi de ce vei întârzia"; când motivaţi bunul comportament al copilului, puteţi spune: "Faptul că m-ai sunat îmi arată că pot avea încredere în tine".
Încurajarea este cel mai frumos cadou pe care părintele poate să-l facă copilului. Încurajarea se poate oferi în orice condiţii, nu numai pentru rezultate obţinute, ci pentru efort depus şi îmbunatăţirea unor aspecte comportamentale. Încurajarea poate fi exprimată prin cuvinte sau prin diverse gesturi: o bătaie prietenească pe umăr, o îmbraţişare, o strângere de mână, un zâmbet, inclusiv tonul vocii poate fi încurajator.
Atunci când copilul se joacă, îşi face lecţiile sau face o activitate casnică, e bine să sesizăm întotdeauna partea pozitivă a acestor acţiuni, oricât ar fi ea de mică. Îi putem spune, de exemplu: ”Uite ce frumos ai scris acest cuvânt, ai putea încerca şi cu celelalte?”.
Ajutându-l pe copil să se focalizeze pe aspectele pozitive ale unui comportament îl ajutaţi de fapt să identifice, să descopere singur ceea ce face el cel mai bine fără să-i spuneţi d-voastră acest lucru şi astfel puteţi evita să recurgeţi frecvent la sancţiuni.

TE SIMȚI PROVOCAT?
… în a încuraja copilul pentru a manifesta mai frecvent comportamente pozitive?
Mai jos vă prezentăm câteva sugestii de activităţi pe care le puteţi face cu copilul d-voastră şi care au ca şi consecinţe dezvoltarea şi menţinerea comportamentelor pozitive/dezirabile.
«Împreună cu  tine» Oferă-i copilului tău în fiecare zi momente în care să se simtă apreciat şi iubit de tine. Exprimă acest lucru în cuvinte şi prin timpul petrecut împreună. Nu doar cantitatea de timp este importantă, ci şi calitatea timpului petrecut alături de el. Ceea ce faceţi împreună: povestiţi, vă jucaţi, citiţi o poveste, vă plimbaţi, îl ascultaţi ce vrea sa vă spună despre ce a făcut cu prietenii afară sau la şcoală este foarte important pentru copil şi îi dă sentimentul că îl apreciaţi şi iubiţi. Copilul are nevoie să ştie că în fiecare zi petreceţi un anumit timp cu el şi pentru el.
« Consiliul familiei » Faceţi un obicei din a avea o dată pe săptămână un moment special al familiei în care împreună cu copiii rezolvaţi toate problemele apărute şi luaţi deciziile de familie. În acest fel, copiii se vor simţi responsabili şi vor accepta mult mai uşor deciziile decât dacă le impuneţi d-voastră. Astfel îi învăţaţi cum se ia o decizie şi cum se rezolvă eficient o problemă. Cere-ţi părerea copilului pentru rezolvarea unor probleme de familie. Copilul are nevoie să se simtă util şi valoros în familie. Ca exerciţiu vă puteţi realiza «calendarul familiei» în care notaţi în fiecare săptămână momentele sau lucrurile pe care le-aţi făcut împreună, în acest mod le va fi mult mai uşor copiilor să îşi reamintească momentele speciale petrecute. Este recomandată aceasta metodă mai ales pentru părinţii care sunt foarte ocupaţi şi au un program de lucru prelungit.
«Oferă-i responsabilităţi copilului tău!» Acestea îl fac să se simtă că are o contribuţie importantă: pregăteşte masa, îngrijeşte florile, hrăneşte animalul de companie. Fiţi atent ca părinte să oferiţi imediat feedback pozitiv pentru comportamentele pozitive pe care le-a facut copilul d-voastră. A da feedback înseamnă a spune ceva imediat ce aţi sesizat un comportament “Bravo! Apreciez foarte mult faptul că ai ajutat-o pe sora ta să strangă jucariile din camera ei!”.       


Ceea ce clădim acum, bine sau rău, poate dura o viaţă!

Broșură realizată de CJRAE Sălaj

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu