Studiile de psihologie arată că problemele de
disciplină din clasă sunt sursa de stres cea mai semnificativă pentru
profesori. Aceste studii arată că principalele efecte negative asupra sănătăţii
noastre emoţionale şi a stării de bine se datorează faptului că este extrem de
dificil să îi disciplinăm pe elevi aşa cum am dori.
Beneficii
pentru profesori şi învăţători ale disciplinării eficiente a elevilor:
-
Se
reduce starea de iritabilitate şi nervozitate;
-
Se
reduce starea de oboseală;
-
Se
reduc situaţiile care fac dificilă desfăşurarea orei;
-
Creşte
satisfacţia în muncă;
-
Creşte
calitatea vieţii la locul de muncă;
Ce însemnă o clasă disciplinată?
O clasă disciplinată se caracterizează prin:
-
mediu pozitiv de învăţare, bazat pe reguli
clare, înţelese şi acceptate de elevi
şi profesori despre ce trebuie să fie făcut
şi să nu fie făcut. Un mediu pozitiv de învăţare, bazat pe relaţia de încredere
dintre profesor şi elevi, oferă contextul favorabil pentru ca
metodele de management
al comportamentelor elevilor să funcţioneze. Este important ca
elevii să se
simtă în siguranţă
şi respectaţi pentru
ca metodele profesorului să aibă impact;
-
consecvenţă în aplicarea regulilor din partea
profesorilor şi elevilor - un mediu
pozitiv şi securizant de învăţare este
asigurat prin consistenţă şi consecvenţă în activităţile de zi cu zi şi în
mesajele transmise;
Reacţii
neproductive la comportamentele problematice din clasă:
- ridicarea tonului, ţipat;
- ironii şi glume la adresa elevului, sarcasm;
- notarea elevului pentru comportament,
atitudine, reacţie;
- scoaterea elevului în faţa clasei;
- ridicarea în picioare;
- pedepse corporale;
-
dezaprobarea excesivă;
- scăderea notei (la purtare sau
la obiectul predat);
- atitudine superioară de tipul
“eu hotărăsc aici”, “am ultimul cuvânt de spus”;
- implicarea altor persoane –
“chem directorul”, “mergem la director”, “chemăm părinţii la şcoală”;
-
amintirea greşelilor anterioare şi pedepsirea lor din nou;
- acuzaţii la adresa elevului;
- imitarea elevului;
- compararea elevului cu alţi
elevi sau cu fraţii lui.
Dezavantajele
pedepeselor clasice din clasă
,,Treci
la tablă”
Dezavantaje:
- elevul învaţă că a merge la tablă şi a fi
ascultat este ceva rău, o pedeapsă, şi nu o metodă care îl ajută să înveţe mai
bine şi să îşi evalueze cunoştinţele, ca urmare vor evita aceste situaţii: vor
chiuli de la oră, vor lasă capul în jos şi se vor preface ocupaţi când
profesorul întreabă cine doreşte să iasă la tablă etc.
- fiind asociat cu o pedeapsă, ieşitul la
tablă devine tot mai neplăcut pentru elev, chiar şi în situaţii în care acesta
nu este o pedeapsă ci un moment al lecţiei; anxietatea “ieşitului la tablă”
afectează de multe ori modul în care elevul răspunde la întrebările
profesorului sau rezolvă problemele.
- putem favoriza continuarea situaţiei
problematice prin scoaterea elevului în faţa clasei acesta poate fi un motiv ca
ceilalţi elevi să râdă, sau ca elevul din faţă să continue comportamentul
problematic “în lumina reflectoarelor” (să ne gândim că este foarte probabil ca
de la început nevoia de atenţie din partea colegilor a fost cauza
comportamentului problematic.
“Ieşi de la oră”
Dezavantaje:
-
elevul pierde informaţiile transmise în acea oră în acest timp, nu avem
control asupra a ceea ce i se întâmplă copilului în timpul în care este în
responsabilitatea noastră;
-
poate repeta sau face noi comportamente problematice pe care nu le putem
gestiona;
- elevul poate învăţa că plecatul de la ore îi
poate aduce multe beneficii plecatul în sine de la oră poate fi considerat de
elev (şi de alţi elevi) un beneficiu, şi să repete comportamentele problematice
pentru a-l obţine din nou, iar efectul este contrar celui dorit de noi.
“Ai
în plus 100 de exerciţii”
Dezavantaje:
- supracorecţia este o formă de pedeapsă;
copilul învaţă că a face exerciţii (sarcini şcolare în general) este ceva rău,
o pedeapsă, şi nu o metodă care îl ajută să înveţe mai bine.
- fiind asociată cu o pedeapsă, realizarea
exerciţiilor (inclusiv teme acasă) devine tot mai neplăcută pentru elev şi
creşte probabilitatea ca elevul să vină cu temele nefăcute sau să lipsească de
la şcoală
Scăderea
notei la materia predată
Dezavantaje:
- copilul asociază materia respectivă şi
performanţa sa cu notele slabe performanţa elevului la materia respectivă poate
scădea pentru că elevul învaţă din această situaţie că nota sa nu depinde de
cât de bine se pregăteşte la acea materie;
- elevul este demotivat, interesul său faţă
de obiectul de studiu se reduce.
- evaluarea performanţei academice devine tot
mai puţin importantă pentru elev, o dată ce ea poate fi afectată de factori
care nu ţinde efortul depus la obiectul respectiv
Concluzii:
Pedeapsa este o metodă ineficientă de
disciplinare.
Pedeapsa afectează dezvoltarea elevului ca
persoană.
Pedeapsa afectează performanţa academică a
elevului.
Profesorii eficienti au în vedere atunci când
predau nu numai programa şcolară, ci şi deprinderi sociale şi emoţionale. Deşi
nu pot controla în mod direct comportamentul elevilor, în schimb îl pot
influenta prin:
- construirea de relaţii pozitive;
- prezentarea clară a ordinii de zi;
- fixarea si menţinerea unor aşteptări ridicate;
- consecvenţă.
Când influența eșuează ocazional, profesorii pot
controla alegerile pe care elevii le fac, prin formularea clară a consecințelor.
Dezvoltarea unor credințe realiste față de
elevi permite profesorului promovarea unui comportament pozitiv în clasă.
prof. consilier școlar, Camelia Birsan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu