luni, 23 martie 2020

DESPRE RECUNOȘTINȚĂ


Imagini pentru IMAGINE RECUNOSTINTA
         
Nevoile noastre sunt nelimitate și foarte greu de satisfăcut, acest lucru generează nemulțumire și frustrare și într-un final nefericire.

De obicei apreciem lucrurile atunci când nu le mai avem şi astfel lucrurile simple de zi cu zi le luăm de-a gata. Astfel de exemple pot fi cele mai simple detalii la care nu v-ați gândit probabil niciodată: un duş cald dimineaţa, apa curată de băut, prietenii şi familia care te iubesc, o porţie bună de râs, un film sau o melodie care te inspiră, o lecţie învăţată sau o carte bună de citit, sănătatea, un acoperiş deasupra capului, maşina care te duce din punctul A în punctul B, zâmbetul copiilor tăi, o îmbrăţişare, o bătaie pe umăr, întâlnirile cu prietenii etc.

Scriitorul și filosoful francez Pascal Bruckner descrie omul modern ca pe un copil gigant care are doar pretenţii faţă de ceilalţi. Totul se învârte în jurul lui. Crede că totul i se cuvine. Este „orb”. Nu se vede decât pe sine şi, ca atare, nu va spune decât foarte rar un „mulţumesc” cuiva.

Intrebarea e ,,Ce putem face pentru a găsi mulțumirea, echilibrul și în final fericirea?”

Una dintre soluții ar fi cultivarea emoției de recunoștință.

Azi voi răspunde la trei întrebări legate de recunoștință:

Ce este recunoștința?

În legătură cu ce simțim recunoștință?

Cum ne exprimăm recunoștința?

Recunoștința=alegerea conștientă, nu întâmplătoare, de a ne concentra atenția asupra lucrurilor frumoase din viața noastră, această alegere va genera: entuziasm, încredere, bucurie. Lipsa ei generează nemulțumire, invidie, stări de tristețe, depresie și chiar boală.

Oamenii nu se nasc cu acest sentiment, ei pot cultiva acest sentiment prin practica repetată.

Recunoștința nu este egala cu bunul simț sau cu bunele maniere, este ceva mult mai profund, o stare care ne poate schimba viața.

Vă prezint în continuare metafora paharului gol- există două perspective de a privi un pahar din care s-a luat o cantitate și anume, jumătatea plină sau jumătatea goală, niciunul nu se înșeală doar că cel care vede paharul pe jumătate plin va fi mai fericit decât celălalt.

Emoțiile noastre sunt în concordanță cu direcția în care ne concentrăm atenția, poți să crezi în goliciunea paharului sau poți să crezi în ceea ce a mai rămas în pahar. Credința face imposibilul posibil și irealizabilul în realizabil. E important să ne concentrăm atenția asupra lucrurilor pozitive chiar dacă acestea par a fi nesemnificative deoarece E MAI BINE SA CREZI ÎN CEVA, ORICÂT DE PUȚIN, DECÂT SĂ NU CREZI ÎN NIMIC.

2. În legătură cu ce putem fi recunoscători? Putem fi recunoscători față de:

·         Lucruri

·         Oameni

·         Experiențe

·         Față de propriile acțiuni

Este important sa ne ancorăm în prezent, pe experiențe simple, oamenii în cea mai mare parte a timpului sunt orientați spre viitor ,,Ce voi face, cum va fii? ” sau pe trecut, pe ceea ce s-a întâmplat, uită să rămâna în prezent.

3. Cum ne exprimăm recunoștința?

-prin cuvinte spuse sau scrise, fapte, oferire de timp liber, mici daruri simbolice, a face ceva pt alții, îmbrățisări, zâmbete etc

-lista cu 100 de lucruri pentru care suntem recunoscători

-borcanul recunoștinței(putem pune într-un borcan, bilețele pe care notăm zilnic pentru ce suntem recunoscători) sau putem ține un jurnal al recunoștinței

-să te oferi voluntar, să te implici în acte de caritate dar nu pentru că dă bine ci pentru că dorești să dai înapoi ceea ce ai primit TU de la viață.

-să te rogi! Acest lucru nu impune să fii religios ci să închizi ochii la sfârșitul zilei și să dai drumul în gând listei de lucruri pentru care ești recunoscător.

Prin practicare, recunoștința poate deveni un obicei, o rutină zilnică.


EU sunt un om valoros! 
Mi-am propus să îmi număr bucuriile din viața mea.
Lucruri frumoase de astăzi…………………
·          
·          
·          

                                                                                 
                                                                                                                                                                                                    
 

Material adaptat după activitatea susținută în cadrul cercului pedagogic al consilierilor școlari de către colega mea prof. Mihaela Pintea Chereji

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu