miercuri, 1 martie 2017

ASERTIVITATEA - REZOLVAREA PROBLEMELOR DE COMUNICARE

                                                        CONSILIERE COLECTIVĂ

Activitatea de consiliere colectivă a fost realizată în cadrul proiectului de prevenire a violenței în mediul școlar ,,Adolescent NonViolent”. Activitatea a fost desfășurată la clasele IX C si IX E în semestrul I.
Energizer:
Participanții se vor așeza în cerc. Coordonatorul își va  lovi degetul aratător stâng de cel  drept.  Toata  lumea  va  face  la  fel.  Apoi  coordonatorul  își  va  lovi  aratătorul  și mijlociul  drept  de  cele  stângi.  Zgomotul  va  fi  mai  puternic.  Toata  lumea  își  lovește degetele în  sincron.  Jocul  continuă  până  când  participanții  vor  ajunge  sa  aplaude. Sunetul  va  fi  similar  cu  cel  al  ploii.  Se  poate  adauga  un  tunet  printr-o  săritura  în sincron. Exercițiul se utilizează pentru a crea bună dispoziție.
Pasul 1. Pe o masă sunt așezate diferite ilustrate, elevii au fost invitați să își aleagă o ilustrată după preferință și să se așeze la loc, apoi fiecare a fost invitat să spună ce îi comunică ilustrata aleasă și care a fost motivul alegerii. A fost scos în evidență faptul că există mai multe forme de comunicare și că mesajele percepute pot fi diferite de la o persoană la alta.
Pasul 2. A urmat o scurtă abordare a tipurilor de comunicare cu accent pe comunicarea asertivă, agresivă și pasivă.
Pasul 3. Clasa a fost împărțită în grupuri mici (3-4 elevi). Fiecare grup a primit un bilet în care era prezentată o situație obișnuită de la școală, cerința a fost ca fiecare grup să construiască mesaje pasive, agresive și asertive pentru situația primită. Au interpretat situația folosind jocul de rol, iar la sfârșit a fost introdus un moment de reflecție cu privire la sarcină.
Pasul 4. Elevii și-au însușit cinci pași simpli pentru adoptarea comportamentului asertiv, acești pași sunt descriși în ceea ce urmează:
1.Când abordezi pe cineva în legatură cu o schimbare de comportament pe care ai vrea să o vezi la persoana respectivă, fă referire la descrieri ale lucrului care te-a supărat, și nu aplica etichete sau judecăți de valoare.
Exemplu: prietenul tău a întarziat 20 minute la întâlnirea stabilită pentru a discuta ceva
important. Nu-i spune: „Ești atât de nesimțit,îintotdeauna îintarzii!” Ci spune-i: „Trebuia să
ne întâlnim la 17.30, acum  e 17:50.”
2.Același lucru este valabil și când descrii efectele comportamentului. Nu exagera și nu
judeca, doar descrie!
Nu spune “Mi-ai dat toata seara peste cap”, ci spune:” Vom avea mai puțin timp la dispoziție
pentru a discuta problema, pentru ca la 18.30 am planificat altceva.”
3.Utilizează persoana I în comunicare-“Eu”. Vei reuși astfel să te concentrezi pe ceea ce
simți tu și pe modul în care ești afectat de comportamentul celuilalt. Daca începi cu “Tu”, acea fraza va vi percepută de celălalt ca un atac și va întreține conflictul.
Nu spune: “Tu trebuie sa încetezi!” ci, “M-aș simți mai bine dacă nu ai mai face asta.”
4. Iata o formula de mare succes în comunicarea asertiva:
“Când tu [descrie comportamentul celuilalt], eu mă simt [sentimentele mele].”
Ex: “Când strigi la mine, mă simt atacat/ă.”
5. O formula mai cuprinzatoare pentru astfel de situații este:
Cand tu [comportamentul celuilalt], atunci [rezultatul comportamentului], iar  eu ma simt
[sentimentele mele].”
“Când îmi iei un lucru fără să îmi ceri voie atunci consider că profiți de mine iar eu îmi pierd
încrederea în tine.”
La sfârșitul activității, elevii au reușit să facă diferența între comportamentul agresiv, pasiv și asertiv prin jocuri de rol realizate în grup.
Pasul 5. Moment de reflecție
Se discută cu elevii despre importanța asertivității în comunicarea și în abordarea eficientă a conflictelor.
 Lipsa asertivității afecteaza aproape toate laturile vieții. Oamenii care-și însușesc această abilitate au mai puține conflicte, deci mai puțin stres, reușesc să-și îndeplinească necesitățile și îi ajută și pe ceilalți să le îndeplinească pe-ale lor, au relații puternice și pe care se pot baza. Toate astea duc la o stare mentală mai bună și la o sănătate considerabil îmbunătățită.
Evaluare
Aceasta activitate mi-a permis :
Să trăiesc
Să achiziţionez
Să particip
(Insuficient, fără intensitate, potrivit, intens, foarte intens.)










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu